دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
15 آبان 1399 - 17:28
سرنوشت انتخابات آمریکا در وقت اضافه

جنگ ترامپ و بایدن تا آخرین گلوله در خشاب

بررسی تاریخ انتخابات‌های آمریکا نشان می‌دهد که وقوع ناآرامی و حتی درگیری خونین پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امری سابقه‌دار می‌باشد
کد خبر : 7583

پایگاه رهنما :

 انتخابات روز سه شنبه ریاست جمهوری در آمریکا رکوردی جدید را در تاریخ این کشور در رقم شرکت دهندگان ثبت خواهد کرد که بر اساس پیش بینی‌ها ۶۷ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده باشند. در این میان همانگونه که مردم شهر‌های آمریکا با توجه به اتفاقات ماه‌های اخیر در رویارویی‌های خیابانی پیش از انتخابات از ترس به آشوب کشیده شدن کشور با تدابیر امنیتی، چون تخته کوب کردن درب مغازه‌ها و خرید اسلحه به استقبال روز رای گیری رفتند، اکنون با اعلام پیروزی پیش از پایان یافتن شمارش تمامی آراء مأخوذه از سوی هر دو رقیب و متهم کردن طرف مقابل به تقلب یا تلاش برای فرا از شکست جاکعه شرایط ملتهبی را تجربه می‌کند.

در این راستا ساعاتی قبل مدیر کمپین انتخاباتی جو بایدن در پیامی توییتری نوشت: بایدن در مسیر پیروزی در این انتخابات است و او رئیس جمهوری بعدی ایالات متحده خواهد بود. به دنبال آن، مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ هم در پیامی توییتری نوشت: چنانچه تمام آرای اخذ شده قانونی را در نظر بگیریم، ما باور داریم که رئیس جمهوری کنونی آمریکا پیروز خواهد شد.

ترامپ نیز در توییتری نوشت: شب گذشته من در بسیاری از ایالت‌های مهم که تقریبا در همه موارد توسط دموکرات‌ها اداره و کنترل می‌شوند پیشتاز بودم. اما به تدریج به روش جادویی یکی پس از دیگری با شمارش صندوق‌های غافلگیرکننده آرای من ناپدید شدند. ترامپ در توییت پایانی خود از پیروزی در انتخابات خبر داده و نوشته بود: می‌خواهند انتخابات را بدزدند، اما ما اجازه نخواهیم داد.

مناقشه بر سر شمارش آرای ایالت‌های کلیدی باقی مانده یعنی ویسکاسن، میشیگان و پنسلوانیا بیشتر است. ترامپ در دو توییت به جابجایی آرا در سه ایالت اعتراض کرد و نوشت: «در هر سوراخی در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان دنبال پیدا کردن رای برای بایدن هستند. این برای کشورمان بسیار بد است.» وی در توییت دیگری نوشت: «سخت تلاش می‌کنند تا ۵۰۰ هزار رای پیشتازی او را در پنسیلوانیا از بین ببرند- به زودی. به همین ترتیب در میشیگان و جا‌های دیگر.»

در این شرایط پس از آنکه پیروزی بایدن در ایالت ویسکانسن اعلام شد کارزار انتخاباتی ترامپ دادخواستی را به دادگاه میشیگان ارائه کرده که طبق آن خواستار توقف شمارش آرا در این ایالت شده است.



آیا کار به دادگاه عالی خواهد کشید؟

کشیده شدن کار به دادگاه عالی به عنوان قاضی نهایی انتخابات که به معنای عدم پذیرش شکست از سوی هیچکدام از نامزد‌ها و گره خوردن کار می‌باشد از آن دسته موضوعاتی بوده که از مدت‌ها قبل بویژه از سوی ترامپ مطرح شده بود. بی سابقه بودن استفاده از رای گیری پستی در انتخابات اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و ترس از مردم از حضوردر امکان شلوغ رای‌گیری موجب شده بود که ترامپ این روش رای گیری را ترفند دموکرات‌ها برای تقلب بداند اگرچه این واقعیت نیز وجود دارد که بر اساس نظرسنجی‌ها بخش بیشتر رای‌های پستی مربوط به هواداران بایدن بوده و نه ترامپ. این موضوع وقتی بیشتر در رسانه‌ها و افکار عمومی مورد توجه قرار گرفت که فوت یکی از قضات دیوان عالی و لزوم انتخاب فرد جایگزین به جدالی سیاسی میان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه چند هفته پیش از پایان انتخابات در سوم نوامبر تبدیل شد.

در این شرایط با توجه به اینکه ترامپ از طریق رای‌های پستی ایالت ویسکانسن را از دست داده و احتمال تکرار این سناریو در میشیگان نیز وجود دارد او به برتری عددی محافظه کاران در دادگاه عالی که ۶ به ۳ هستند برای پیروزی در دعوای سرنوشت رای‌های پستی اخذ شده پس از پایان موعد انتخابات چشم امید دارد تا مجبور به ترک کاخ سفید نشود. این موضوع در سخنان امروز ترامپ که به نوعی اعلام پیش از موعد پیروزی بود نیز نمود یافت و او با بیان اینکه قصد دارد برای مبارزه با نتایج انتخابات به دیوان عالی مراجعه کند، گفت: 'این برای کشور ما خجالت آور است. ' او در این موضع گیری تنها نیست و میچ مک‌کانل، رئیس جمهوری خواه سنا نیز گفته است: اگر دو طرف به دیوان عالی برای تعیین فرد پیروز انتخابات مراجعه کنند، متعجب نخواهیم شد.

این سخنان که خشم مخالفان ترامپ را در پی داشته موجب شده تا برخی او را به تلاش برای فرار از شکست با استفاده از ترفند دادگاه عالی متهم کنند در این رابطه نشریه پالیتیکو مدعی شده است که تهدید ترامپ درباره کشاندن مسئله انتخابات به دیوان عالی آمریکا، چیزی است که او همه بهار و تابستان را مشغول برنامه‌ریزی درباره آن بوده است.

اگرچه بایدن نیز اعلام کرده که قادر است در این دعوای حقوقی نیز پیروز شود و ترامپ با شکستی شرم‌آور مواجه خواهد شد، در این شرایط به نظر می‌رسد که سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به دعوایی حقوقی تبدیل شود که ممکن است پای دیوان عالی آمریکا را نیز به قضیه بکشاند.



سابقه تقلب و شورش در انتخابات‌ها

در حالی که بی اعتمادی به سیستم انتخاباتی از طرف ترامپ مکرراً اعلام می‌شود دوقطبی شدن کم سابقه جامعه آمریکا در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر موجب شده تا بسیاری از امکان کشیده شدن خشونت به خیابان‌ها میان طرفداران دو طیف رقایت و در نتیجه وقوع شورش، درگیری و نزاع خیابانی ابراز نگرانی کنند.

در این میان بررسی تاریخ انتخابات‌های آمریکا نشان می‌دهد که وقوع ناآرامی و حتی درگیری خونین پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امری سابقه‌دار می‌باشد.

در یک نمونه صبح روز پس از انتخابات ریچارد نیکسون چندین اعتراض بویژه در واشنگتن روی داد و طی آن شیشه مغازه شکسته شدند. مارچرز رقیب نیکسون انتخابات را "تقلب" و "حقه" خواند و آن را یک کلاهبرداری عمومی اعلام کردند.

در سال ۲۰۰۰ فلوریدا شاهد اعتراض پرسروصدای فعالان محافظه کار برای جلوگیری از بازشماری آرا بود جایی که بوش پسر با فاصله بسیار اندکی توانست الگور را شکست داده و از طریق پیروزی در فلوریدا به کاخ سفید راه یابد.

"در سال ۱۸۹۶"، هنگامی که ویلیام مک کینلی از حزب جمهوری خواه انتخاب شد طرفداران نامزد رقیب شورش کردند.

اما اعتراض به نتایج انتخابات در سال ۱۹۸۹ به قتل عام مشهور به ویلمینگتون در کارولینای شمالی انجامید که گفته می‌شود دراین جدال میان طرفداران دو حزب رقیب بیش از ۳۰۰ نفر کشته شدند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات